Hosting pe platformă Microsoft – prețuri pe scenarii

Inițial m-am gândit să explic licențierea specifică pentru scenariile de hosting, dar știu că subiectul cel mai arzător pentru piața din România, chiar și când vine vorba de găzduire, este prețul.

Cred că o să încep cu câteva scenarii dând și prețuri. Apoi o să încerc să explic și identificatorii sau tipurile de licențe. Știu că e o abordare cam neconvențională dar… Atenție că încep: când e vorba de licențiere pentru hosteri, licențele se plătesc lunar printr-un program care se numește SPLA – Service Provider License Agreement. Și nu se prea discută de versiuni de produs, ci doar de ediții, pentru că hosterii pot instala orice versiune.

Hosting "ca la mama acasă", nah

Adică m-am dotat cu ceva conexiune Internet, am un calculator cu două procesoare și vreau să hostez site-uri simple pentru clienții mei. Va trebui să instalez un Windows Server Standard și-atunci trebuie să plătesc licențe la Microsoft. Am de ales între două alternative:

  1. Licențe per-procesor – plătesc lunar câte o licență pentru fiecare procesor pe care rulează Windows Server Standard:
    2 x Windows Server Standard = 2 x 146,00 USD (produs P73-00978)
  2. Subscriber Access License (SAL) – plătesc câte o taxă pentru fiecare client care-și ține site-ul pe calculatorul meu.
    N x Windows Server Standard = N x 3,60 USD (produs P73-03408)

E clar că dacă mențin mai mult de 40 de site-uri, mai bine merg pe licențe per-procesor.

Dacă am nevoie și de ceva baze de date fără pretenții prea mari, aș putea să merg la minim cu un SQL Server 2005 Express Edition, dar: baze de date mai mici, am restricții la număr de procesoare și RAM, clienții mei nu se vor putea conecta direct la server (SQL Server Express Edition acceptă numai conexiuni venind de pe aceeași mașină) etc.

Hosting "ca la tata acasă"

Să zicem, plecând de la scenariul de mai sus, că motorul de baze de date și-a atins limitările. Trebuie să trec de la ediția gratuită la una mai solidă – de exemplu, clienții mei să-și gestioneze singuri bazele de date sau au nevoie de replicare. În plus, remarc că am nevoie de un firewall puternic care să-mi protejeze site-urile.

  • SQL Server Standard
    1. Licențe per-procesor: 2 x SQL Server Standard Win32 = 2 x 203 USD (produs 228-03159)
    2. În mod SAL: N x SQL Server Standard Win32 = N x 7,19 USD (produs 228-05018)
  • ISA – Internet Security And Acceleration Server
    1. Licențe per-procesor: 2 x ISA Server Standard = 2 x 53,51 USD (produs E84-00308)
    2. În mod SAL: nu am voie; ISA se licențiază numai per-procesor

E drept, s-ar putea să realizez că mașina mea e cam încărcată – mai am nevoie de procesoare, poate îmi mai trebuie și alte produse sau trebuie să adaug mașini în schemă. Și-atunci iau creionul în mână, socotesc ce mi-ar trebui, câți clienți am, cu cât îi taxez, de ce training-uri mai am nevoie etc.

Hosting "ca la mine acasă"

Un scenariu mai evoluat în care împart softurile și încărcarea pe mai multe mașini, cu mai multe procesoare. Lucrurile se complică, costă mai mult, dar pot ține site-uri pentru mii de clienți. Posibilitățile se ramifică, competențele și puterea mea de analiză vor face diferența între o activitate profitabilă sau una mai degrabă slabă economic. Hmm…

Mă gândeam cam așa:

  • O mașină cu două procesoare pe care voi avea firewall-ul. Are bineînțeles nevoie și de sistem de operare, dar cu acces neautentificat – adică n-ar fi necesar Active Directory acolo.
  • O mașină cu patru procesoare pe care țin structura mea Active Directory (AD) – listele ce control acces și autentificare. Tot aici poate țin și motorul pentru baze de date.
  • O mașină cu opt procesoare ca server de Web pur – vor ține numai IIS, fără Active Directory.
  • Licențiez numai per-procesor, că e mai ieftin la câți clienți am, oricum, mulți, și numărul fluctuează.
Mașina Tip licență și identificator produs Număr licențe Preț unitar Total
Firewall

Windows Server Standard Unauthenticated (P73-00979)

2

19 USD

38
Firewall ISA Server Standard (E84-00308) 2 55 USD 110
AD și SQL Server Windows Server Standard (P73-00978) 4 150 USD 600
AD și SQL Server SQL Server Standard Win32 (228-03159) 4 210 USD 840
Web Server Windows Server Web (P70-00172) 8 11 USD 88

Prețurile pe care le-am dat aici sunt mai degrabă ilustrative, dar sunt p-aproape de adevăr. La Microsoft, nu contează câte nuclee are un procesor, ci numai câte procesoare fizice sunt. Cu alte cuvinte, mai pot "păcăli" costurile punând procesoare multi-core pe model de licențiere per-procesor.

Într-un blog viitor voi da mai multe prețuri, pentru mai multe produse și ediții. Și sper să am timp să vorbesc și despre contractul de licențiere SPLA pentru hosteri – măcar ideile principale.

5 thoughts on “Hosting pe platformă Microsoft – prețuri pe scenarii

  1. … şi cât costă mirobolantul server cu 8 procesoare din arhitectura respectivă? La Sun (singura firmă care are preţurile pe site la astfel de monştrii) e peste 20.000 de dolari. x4600 cu 8 procesoare e de la 21.000 şi două module (4 procesoare per modul) de x8440 sunt vreo 25.000.N-ar fi un pic mai cu cap să se cumpere vreo 4 servere cu 2 procesoare în locul unuia cu 8? Tot de la Sun, un x4200 e vreo 4500 de dolari (ca să păstrăm vendor-ul, la Dell parcă serverele sunt ceva mai ieftine).

  2. Vezi, aici se vede că tu ai competențe care mie îmi lipsesc. În ce privește hardware-ul sau măsurarea încărcării pe o mașină, sunt un mare p-afarist: sunt p-alături. Am dat exemplul cu procesoarele numai ca ilustrare – cum faci calculul costurilor pentru licențiere. În lumea reală, sunt convins, configurația optimă ar arăta altfel.

  3. Atunci problema care se naşte e următoarea: de ce să plătesc o sumă [mare] de bani pe componente Microsoft? A se avea în vedere că un server cu procesor Intel Core 2 Duo la 2.4 Ghz cu 1 GB de RAM, hard disk de 160 GB şi trafic de 1.5 TB e 139 de dolari pe lună la LayeredTech (şi în banii ăştia e inclus şi costul colocării într-un datacenter, deci "ca la şefu\’ acasă").

  4. Andrei, mi se pare mie sau tu compari prețul pentru hardware cu cel pentru software? Sunt chestii diferite. Numeri oi cu rațe la un loc? Un PC decent costă sub 1000 de EUR; softurile de CAD sau grafică 3D sau editare multimedia costă uneori 4000 USD. Mint?
     
    Eu am încercat să dau niște informații utile pentru "găzdari". Hosting-ul este un business. Se face, zic eu, cu creionul în mână, pe cifre, nu pe sentimente pro sau contra unei tehnologii sau a alteia. Încerc să mă pun în pielea unui hoster. Dacă am clienți care îmi cer servicii de hosting pe platforma Microsoft, atunci mă uit câți sunt, ce servicii vor și cât sunt dispuși să plătească. Împart costurile mele la câți clienți aș avea și trag concluzia: merită sau nu să plătesc o sumă mare pentru soft Microsoft. Dacă ai 100 de clienți dispuși să dea 20 EUR pe lună? Dacă ai 300 sau 800?
     
    S-ar putea ca tu, ca cunoscător al pieței, să nu-mi dai dreptate. Iar eu unul nu m-aș grăbi să te combat, măcar și din simplul motiv că "numai proștii nu au dubii". Dacă aș fi sigur că ceea ce spun este absolut corect, asta m-ar face lipsit de dubii, nu?😀

  5. Da, compar preţul pentru hardware cu cel pentru software. Pentru că sunt plătite din acelaşi buzunar. Şi, spre diferenţă de CAD-uri (apropo, ele costă în jur de $1000, librăriile sunt scumpe), există alternative foarte bune la Windows la nivel de hosting care au cost de achiziţionare zero (Linux, FreeBSD şi OpenSolaris, de exemplu).Cum Photoshop îşi justifică preţul mare prin facilităţile puse la dispoziţie în plus faţă de alternativele mai ieftine, ce aduce Windows în plus pentru preţul unul server?Am şi un răspuns mai pe larg, cu socoteli şi comentarii, la:http://andreimaxim.ro/2007/11/28/hosting-pe-windows-nu-multumesc/

Lasă un răspuns

