Una mică de proprietate intelectuală

O întrebare frecventă pe care o tot aud. Merită comentată, deși nu sunt vreun competent al domeniului.

Dacă dezvolt aplicații folosind instrumente Microsoft, trebuie să plătesc licență atât pentru instrument cât și pentru codul meu e care îl vând?

Nu. Plătesc doar licența pentru instrumentul de dezvoltare, nu și pentru codul pe care l-am scris eu. Și de fapt, uneori nu plătesc nici instrumentul de dezvoltare, pentru că există unele gratuite.

Codul pe care îl scriu eu este al meu. Creația mea îmi aparține indiferent de instrumentul pe care l-am folosit ca să creez. Sau să-l compilez. Deci nu, nu trebuie să plătesc bani la Microsoft (sau altă companie) pentru codul scris cu instrumentele Microsoft (sau ale altei companii).

Codul pe care îl scriu eu este al meu. Ca autor, stabilesc eu însumi cum aș vrea să fie folosită creația mea. E dreptul meu de autor. Pentru asta, însoțesc creația de o licență, să știe lumea ce pretenții am. Dacă nu pun o licență, de unde să știe ceilalți ce pretenții am?

Codul pe care îl scriu eu este al meu. Îți dau dreptul să-l folosești pentru că ți-am dat o licență de utilizare. În licență, spun ce pretenții am eu când altcineva îmi folosește creația. Pot să cer bani ca să-mi folosești creația. Sau pot să nu cer bani, ci doar să-mi pomenești numele. Pot să te las să dai creația mea mai departe, făcând o copie, sau pot să nu te las (copyright). Sau o poți da mai departe, dar îmi dai bani. Sau o poți da mai departe și nu-mi dai bani, dar trebuie să-mi specifici numele și n-ai voie să-mi modifici creația în vreun fel.

Codul pe care îl scriu eu este al meu? Fac referire la un tip de licență cu mare popularite, licența sub care este distribuit, bunăoară, Linux. Mulți spun că e o licență gratuită, dar e greșit sau cel puțin incomplet. Uneori se distribuie gratuit, alteori nu. Licența se referă la disponibilitatea codului sursă, nu la banii care trebuie plătiți. Pe scurt… Îți dau gratis codul sursă scris de mine. Poți să-l dai mai departe. Poți să-l modifici cât vrei, și-atunci codul sursă ar cam fi al tău, dar se bazează pe al meu. Dacă ai cod sursă care se bazează pe al meu, atunci el devine domeniu public – trebuie făcut disponibil.
Întrebarea la care trebuie să răspund: după ce am muncit luni de zile să creez cod, chiar și bazat pe al altuia, sunt dispus să-l fac disponibil tuturor? Răspunsul la întrebarea asta – "da" sau "nu" – este așa de disputat că răscolește lumea programatorilor de ani de zile, cu argumente de bun simț în ambele părți ale baricadei, de ordin filozofic, economic sau umanitar. Dar opțiunea e a fiecăruia ca autor cu drepturi asupra creației proprii.

Codul pe care îl scriu eu este al meu? Poate am scris codul ca angajat al unei companii. În cazul ăsta, în funcție și de contractul de muncă, cel mai probabil codul nu mai este al meu ci al companiei pentru care lucrez. Sau al companiei pentru care compania mea lucrează; depinde de contracte…

Lasă un răspuns

