De ce desktop-urile sunt mai bune decât laptop-urile

Din același motiv pentru care oamenii, ca specie, mai păstrează păr doar pe cap. Mă rog, unii aici o să se hlizească și-o să zică "nu-i adevărat".

O cafea băută cam târziu mi-a prilejuit niște reflexii la ceas de noapte, și-am ajuns la concluziile de mai jos. S-ar zice c-am ghicit în cafea…

Una din legile fundamentale ale fizicii spune că entropia unui sistem are tendința naturală de a crește, și că trebuie să cheltuiești energie ca s-o scazi. V-am speriat?

Entropia e o chestie care măsoară haosul. Cu cât mai mare haosul, cu atât e mai mare entropia. Dacă scazi temperatura unui sistem, elementele din el devin mai puțin "agitate", adică mai puțin haos, deci entropie mai mică. Dar temperatura unui sistem izolat nu scade niciodată de la sine, ci numai dacă e influențat din exterior.

Bunăoară, un pahar de lapte nu se răcește ca prostu’, ci numai dacă în jurul lui e mai rece. De exemplu, în frigider. Dar frigiderul consumă energie pentru a răci laptele. Și frigiderul degajă căldură – aia pe care o preia de la lapte. Pe bune! Ba degajă chiar mai multă, în funcție e eficiența lui.

Să revenim la entropie sau haos. Procesarea informației, zic unii mai deștepți ca mine, scade entropia. Când gândesc, scade haosul din mintea mea. Dar am zis deja că entropia nu scade de la sine – trebuie "cheltuită" o energie. Și da, creierul meu cheltuiește energie ca să gândească. Și degajă căldură. Căldura este "scumpă" pentru un organism, nu trebuie risipită. Atunci creierul nu e protejat doar de țestos, ci mai am pe deasupra și un scalp, foarte vascularizat – ăsta cred că are rolul de a "recupera" căldura care altfel s-ar risipi în aer. Dacă pe restul corpului avem haine care să ne izoleze termic, scalpul va avea același rol – recuperarea căldurii pe care, altfel, creierul ar degaja-o în aer.

Poate mă citește un biolog, îmi desființează teoria cu creierul și mă fac și de rahat🙂

Bine, bre, dar cu subiectul din titlu cum rămâne?

Și calculatoarele procesează informație, deci scad entropie. Deci cheltuiesc energie și, deci, trebuie să degaje căldură, că, deci, nu sunt perfecte :-)  Oho, unele degajă căldură ca dracu’, ați văzut ce cooler-e au! Și ce-i cu asta? Ce-are a face cu laptop-urile și desktop-urile? Păi are. Un desktop e mare, are o droaie de spațiu pentru ventilare. Un laptop e mic, e mai greu să degaje căldura eficient. Degajă mai puțină căldură, însemnă că nu poate reduce entropie la fel de bine ca un desktop. Ori vrei performanță, ori miniaturizare.

"Hai băi, frate, ne lași?"

Aveți dreptate. Mai bine mă duceam să beau o bere cu prietenii, că de-atâta filozofie mă doare creierii!

One thought on “De ce desktop-urile sunt mai bune decât laptop-urile

  1. Hai bai frate, ne lasi?!
    Cu prietenii n-ai mai baut o cafea de nici nu mai stim cand…
    Esti vraiste! Stai toata ziua de vorba cu pestii aia, te-ai dilit la cap. Mai scoate si tu fata in lume, ca s-o fi prostit si ea, saraca…
     
    Poate faceti prezenta la strigarea de deseara si mai vedem acolo cum e cu entropiile astea…
    Tine cont ca_conform observatiilor directe, universul se extinde. Asta inseamna ca se raceste pe zi ce trece. Deci entropia scade. (Asta e pct. 1)
     
    Pe de alta parte, daca bei ca porcu, intr-o prima faza te agiti, entropia crescandu-ti. (Asta e pct. 2)
     
    Numai ca… (vezi pct. 1), azi e mai frig ca ieri dar mai cald ca maine, pt. ca universul s-a mai extins cu o bucata si se va mai extinde cu inca una. Deci si tu astazi te agiti mai putin ca ieri, dar mai mult ca maine.
     
    Ce vreau sa zic este ca daca veniti deaseara, o sa traiti la un nivel mai inalt de entropie senzatiile tari date de bere, votki, wisichi sau ce-o mai pune pe masa Mircione. Daca nu, data viitoare n-ar mai fi la fel, entropia fiind CLAR mai scazuta. Iar data urmatoare si mai scazuta, si tot asa, pana ajungem cu totii intre 4 scandurele, cu entropie (aproape) 0…
    Pai nu e pacat?!
     
    Despre laptopuri si desktopuri, tin sa precizez, ca tot conform pct. 1, ele ar trebui sa functioneze pe zi ce trece mai bine! Ia sa dau eu durmu la 486-le din debara, sa vedem la ce nivel de cunoastere o mai fi ajuns…
     
    Despre scalpuri sunt perfect de acord, la noi cheliosii functioneaza mult mai bine, ca degaja caldura mai rapid. Diferenta intre desktop si laptop, deh… Sinergia faptelor…
     
    M.

Lasă un răspuns

